Saturday, November 26, 2011

AURAT KENA JAGA..TAK KAN TAHU BENDA TU HARAM...BERTUDUNG ITU WAJIB BUKAN SUNAT...BERCAMPUR LELAKI PEREMPUAN BUKAN MUHRAM TU HARAM...PILIHLAH PASANGAN YANG KUAT AGAMA...YANG BOLEH BAWA KITA KE SYURGA BUKAN KE NERAKA,...

Tertarik kerana sabar



pix_middle
HULU LANGAT: Kehangatan berpacaran dengan lelaki bergelar warga emas tidak pernah pudar di hati Noraida Abdul Saman, 36, walaupun perkenalannya dengan suami, Abdul Aziz Uteh, 76, hanya dua minggu ketika mereka bertemu di Kampung Ketumbar, Ampalas, Medan, Indonesia.
Ketika berjumpa dalam pertemuan diuruskan keluarga, Noraida terpaksa membuat keputusan sama ada menerima atau tidak lamaran lelaki itu yang pada mulanya dianggap main-main kerana menyangka dia sudah berumah tangga.

“Bagaimanapun, selepas dia membawa dua daripada lima anaknya ketika itu, baru saya menyedari dia bersungguh-sungguh, malah lebih mengharukan apabila kedua-dua anaknya sibuk menguruskan perkahwinan kami di kampung saya dan menerima saya seadanya.
“Saya berkahwin ketika berusia 27 tahun manakala abang (suami) pula 67, sebenarnya saya tidak mempunyai ibu bapa dan bapa saudara saya memberitahu ini mungkin jodoh saya, manakala adik beradik lain pada mulanya risaukan keselamatan saya jika pulang ke Malaysia.

“Saya pada mulanya risau, mana tahu saya dijual atau tidak dilayan sebagai isteri, namun selama setahun kami hidup bersama saya akhirnya berasa selesa, malah hingga kini sering berulang-alik ke Medan, menyebabkan kebimbangan adik-beradik hilang,” katanya.

Kini, selepas sembilan tahun berkongsi hidup dengan Abdul Aziz, Noraida yang bunting pelamin ketika perkahwinannya mempunyai dua cahaya mata yang menyerikan hidup mereka iaitu Mohd Ashraf, 9, dan Siti Nurasnida, 5.

Ditanya apa yang membuatkannya tertarik kepada Abdul Aziz, Noraida berkata, ketika awal pertemuan mereka, dia dapat merasakan suaminya penyabar tetapi menyangka ia mungkin sekadar untuk mengambil hatinya, namun selepas hampir 10 tahun hidup bersama, telahan itu terbukti tepat.

Sementara itu, Abdul Aziz ketika ditanya sama ada dia mengamalkan pemakanan atau senaman tertentu memberitahu, tiada amalan atau rahsia yang diamalkannya kecuali melakukan senaman ringan pada awal pagi dan mengelak minuman sejuk, selain sentiasa tenang dalam menghadapi sebarang keadaan.
“Tiada apa petua atau amalan, cuma kita kena jaga kesihatan sendiri, malah saya juga mempunyai penyakit, iaitu darah tinggi dan sakit lutut, jadi saya ikut arahan doktor dan melakukan senaman setiap pagi,” katanya yang masih berniaga sekitar daerah ini sambil dibantu isteri.

Menurutnya, perkahwinan terbarunya adalah yang ketiga. Perkahwinan pertama pada 1960 dan dikurniakan lima anak kini berusia 49, 48, 46 dan 44 tahun (anak bongsu meninggal dunia pada usia 17 tahun dalam nahas jalan raya).

“Isteri saya meninggal dunia sebelum saya mendapat pengganti, tetapi perkahwinan kedua tidak bertahan lama dan akhirnya kami berpisah. Kami juga tidak ada zuriat sebelum saya berasa kesunyian lalu bertemu jodoh dengan wanita dari seberang ini.

“Sebenarnya jodoh kami adalah hasil usaha keluarga saya yang masih ada di sana kerana saya berketurunan Mendeling dan merekalah yang menemukan kami berdua.

“Alhamdulillah sehingga hari ini saya sentiasa bahagia dengannya, malah anak saya juga menerima perkahwinan ini,” katanya.

Menceritakan mengenai sambutan Aidilfitri atau Aidiladha, beliau berkata, anaknya pulang menyambut lebaran di rumahnya dan ada kalanya ke Medan menyambut hari raya di sana.

“Kalau ada rezeki lebih, kami akan beraya di sana, malah Aidiladha lalu, anak saya turut mengadakan korban di kampung ibu tiri mereka dan ia sangat mengharukan saya,” katanya.

Abdul Aziz yang masih boleh membaca tanpa memakai kanta mata berkata, dia mempunyai 19 cucu dan dua daripadanya bakal berkahwin tahun depan.

Ditanya sama ada dia bercadang menambah zuriatnya dalam masa terdekat, katanya, tiada cadangan ke arah itu setakat ini dan kehadiran sepasang cahaya mata sebagai pengikat kasih dalam rumah tangga mereka sudah memadai kerana mempunyai tujuh anak sebelum ini.

“Kami kini lebih menumpukan pada persekolahan anak dan perniagaan, namun kita hanya merancang, tuhan juga yang menentukan,” katanya.



Kacak tapi tiada disiplin

TENGAH layan Harimau Muda tumbangkan Garuda, fokus Diva tiba-tiba terganggu dengan cerita busuk seorang pelakon berangan dirinya popular.
Popular setakat dalam majalah tak guna sebab setahu Diva, lakonannya macam budak baru habis sekolah sahaja, tercalon dalam mana-mana anugerah pun belum lagi, tapi ada hati tunjuk belang.
Kalau setakat mabuk sampai jatuh longkang menyusahkan diri sendiri tidak ada siapa pun kisah! Ini tidak, gara-gara dia seorang satu produksi kena tanggung perangai buruknya.
Fikir-fikir, lemas juga bila selalu sahaja ada pelakon kita yang tidak serius dengan kerja. Kalau dah rasa hebat, baik jadi penerbit sahaja, barulah tak perlu datang lokasi kalau tertekan atau bergaduh dengan teman wanita. Ke situ pulak Diva nih!
Diva dengar cerita, jenuhlah semua orang termasuklah pengarah, kru serta pelakon lain bersidai di lokasi penggambaran dari pagi gara-gara pelakon utama tak muncul-muncul sampai matahari terbenam.
Marah dan bengang dengan sikap biadab pelakon berkenaan, Diva dapat satu maklumat bahawa penerbit sudah naik hantu tahap kronik sampai nyaris-nyaris nak hantar surat saman. Kos tetap berjalan, harus penerbit kena tanggung rugi beribu-ribu ringgit sebab dia seorang.
Apa nak jadi dengan pelakon berkenaan. Pulak tu, bila dapat dikesan, pelakon berkenaan beri alasan konon-kononnya dia sedang tertekan, sebab itulah hilang dari lokasi. Kurang akal ke apa, ingat kau seorang saja tertekan dik, orang lain lagilah terkangkang jadinya sebab kau seorang.
Baru setahun jagung jadi artis, sudah macam-macam perangai, tak tahulah susah juga bila sudah mabuk kepayang agaknya. Diva cuma nak pesan sahaja, jangan sebab sibuk ulit teman wanita ke hulu hilir, alpa segala.
Diva: Ada pelakon batalkan pernikahan sembunyi-sembunyi setelah temui cinta baharu.


Aksi Zarina panaskan Indonesia



LAMA 'miss kontroversi,' Zarina Anjoulie Lavocah menyepikan diri selepas dia berbalah mengenai satu isu dengan Awal Ashaari.
Tapi masuk-masuk kerja lepas cuti Hari Raya Korban, terus cerita panas cik Zarina yang manja dipanggil Anju jadi bahan. Panas sungguh si Anju ni, sekali jeling, berwap-wap jadinya, mengalahkan kuah singgang tulang lembu yang baru dimasak.
Heboh orang bercakap pasal aksi berani dedah Anju dalam majalah FHM Indonesia edisi Oktober 2011. Dalam majalah FHM Girls Indonesia tersebut, Anju punyalah bangga selak baju sampai nampak pusatnya yang bertindik. Dalam satu gambar lain pula, dia siap tunjuk lagi coli merah samar melekat di dadanya yang mekar itu.
Memang sedap mata memandang. Kenyanglah, itu kalau letak sekali mangkuk sup ekor pun, ramai yang pilih yang nak tengok kulit gebu Anju.
Diva bangga sebab ada artis tanah air yang mampu sehebat Anju, mampu bolos ke luar negara jadi penghias muka depan majalah popular dengan tajuk From Malaysia with Love. Ala-ala duta kecil Malaysia ke Indonesia, pemanas semangat atlet negara ke Sukan SEA agaknya.
Tak ramai artis yang seberani Anju dalam bab-bab begitu. Anju ni pula suka jadi diri sendiri. Selagi masih cantik, seksi bergetah buatlah dik, nanti dah berusia dah beranak-pinak nanti, jangan marah pula kalau gambar-gambar seluar pendek, coli dan baju nampak buah dada kamu jadi sebutan.

Yana cantikkan lakonan

Oleh SHAKILAWATI ABD RAHMAN
shakilawati@hmetro.com.my

Norliana Samsudin
Norliana Samsudin
LAPAN tahun lalu, langkahnya bermula sebagai editor produksi. Setahun dia berada di posisi itu dan pada masa sama mencuba nasib sebagai penyanyi hingga terhasil album berjudul Yana Ceria.
Fokusnya terhadap kerja kreatif terpaksa dihadkan apabila melanjutkan pengajian ke peringkat Sarjana Muda di Universiti Teknologi Mara selama tiga tahun.
Pemilik nama Norliana Samsudin atau mesra membahasakan diri Yana ini hanya memikul tugas sebagai penyunting pada cuti semester dan pada 2007, dia diberi peluang oleh Metrowelth Pictures mengarah filem Selamat Pagi Cinta yang dibintangi Nur Fazura, Pierre Andre, Que Haidar dan Sharifah Amani.

Tahun sama juga dia menjayakan filem Histeria sebagai penutup sementara kerjaya seninya untuk menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran. Usai menggenggam segulung ijazah, gadis kelahiran Yong Peng, Johor ini ditawarkan membintangi filem Adnan Sempit dan itulah permulaan pintu rezeki sebagai pelakon terbuka luas.


Tawaran datang mencurah-curah baik di layar kaca mahupun perak. Syukur...
berulang kali frasa itu dipanjatkan ke hadrat Ilahi, kerja keras dan kesabarannya selama ini akhirnya membuahkan hasil. Biarpun terpaksa menunggu, manisnya tidak terucap dengan kata-kata.

“Alhamdulillah, sepanjang tahun ini jadual saya penuh dengan penggambaran filem, drama dan telefilem. Ada yang sudah ditayangkan, selebihnya keluar tahun depan. Boleh dikatakan saya berpuas hati kerana tahun ini saya dapat merasa pelbagai karakter dan kelainan.

“Berdebar kerana tahun depan lima filem lakonan saya akan ditayangkan bermula dengan Adnan Sempit 2 pada 23 Februari diikuti Tiga Temujanji (5 April), 8 Jam, Aku Ada Kau Ada dan Minyak Dagu.

“Saya bahagia usaha keras selama ini berbaloi dan pada usia muda, saya bekerja di belakang tabir, berlakon, mengarah, menulis skrip filem serta menyanyi.
Syukur, rezeki Allah,” kata gadis berjiwa periang ini.

Dipuji lakonannya semakin mantap, dengan merendah diri Yana berkata, andai itu disuarakan penonton, dia berbesar hati namun bagi dirinya apa yang dipersembahkan belum capai tahap piawaian yang disasarkan. Masih banyak yang perlu diperbaiki malah proses pembelajaran tidak pernah bernoktah.

Ulasnya, bermula dari bawah mendidiknya menjadi anak seni berjiwa penyabar, gigih berusaha, tahu apa itu makna bersyukur serta menghargai peluang yang hadir depan mata. Masih segar di kanvas memori, awalnya dia hanya diberi peranan pelakon tambahan. Ketika itu hanya ‘baju’ yang nampak di kaca TV, siapa sangka dia kini pelakon utama.

“Umpama mimpi kerana saya tak pernah terfikir akan dapat peluang ini. Awal pembabitan, saya diberitahu susah naik kerana tidak ada pakej. Bagaimanapun selepas bertemu mereka yang menjelaskan apa sebenarnya makna berlakon, persepsi saya terhadap diri mula berubah. Frasa berlakon tak perlu cantik tetapi lakonan yang menampakkan pelakon cantik memberi 1001 makna kepada saya. Sejak itu keyakinan diri mula bertambah dan syukur Adnan Sempit melonjak nama saya.

“Kalau nak tahu gigi saya pun pernah jadi isu. Kata mereka kalau nak berlakon kena gigi cantik dan pada ketika itu saya nekad mahu pakai pendakap gigi. Saya sudah berjumpa doktor gigi dan ukuran sudah diambil. Fikir punya fikir, akhirnya saya batalkan hasrat itu. Gigi saya bukan jarang, cuma tidak rata.

“Nasib baik tak buat sebab ramai peminat cakap gigi saya ‘cute’. Alhamdulillah saya suka dengan apa yang saya ada dan terima seadanya. Tak perlu ubah atau tambah,” katanya seraya ketawa.

Mengulas perkembangan terkini, sehingga penghujung bulan depan Yana terbabit dengan penggambaran Santau Merasuk arahan Azhari Zain untuk slot Seram TV3.
Menerusi siri yang diadaptasi dari filem Santau ini, Yana menggantikan Puteri Mardiana.

“Ini bukanlah projek seram pertama saya kerana sebelum ini saya pernah menjayakan Jangan Tegur Lagi dan Minyak Dagu. Pun begitu inilah kemunculan sulung saya sebagai teraju utama menerusi genre seram. Cabarannya memang berbeza kerana dalam projek terdahulu saya cuma melihat hantu tetapi kali ini saya yang terkena santau dan dirasuk.

“Ketika menelaah skrip, saya sedar perlu persediaan lebih baik dari segi mental mahupun fizikal kerana ada banyak babak yang babitkan darah. Mengenali Abang Zack (Azhari Zain), filem seram garapannya pasti ada lintah, cacing dan ulat.
Saya geli dengan semua itu dan tidak tahan dengan bau darah buatan. Jika masih segar, boleh tahan lagi tetapi andai disimpan sehari dua saya memang tak lalu.

“Apabila terhidu baunya saya akan rasa mual. Dalam siri ini ada banyak babak muntah darah, bayangkan saya kena letakkan darah itu dalam mulut. Suka atau tidak saya kena lalui kerana itu adalah tugas seorang pelakon.

“Untuk menjiwai watak ini, saya buat rujukan dengan menonton filem Santau, Paranormal Activity, Anti Christ, Exorcist dan Laddaland (Thailand). Jika filem Santau mengisahkan pasangan suami isteri mengalami kejadian menakutkan akibat di santau jiran menerusi drama ini ada penambahan anasir lain seperti penunggu pokok,” katanya memaklumkan penggambaran itu mengambil masa 40 hari sekitar Sijangkang dan Kuala Lumpur.

Ditanya bilakah dia akan kembali duduk di kerusi pengarah sambil tersenyum Yana berkata sejak dua tahun lalu hasrat itu bermain di tangkai hatinya namun belum ada kesempatan lantaran terikat dengan jadual penggambaran yang ketat.

Pernah dia cuba mencari ruang tahun ini namun tidak betah menolak tawaran beraksi depan kamera. Bukan sikapnya tergamak menghampakan harapan pihak yang percayakan kemampuannya demi mengejar sasaran peribadi.

“Sejak tahun lalu saya cakap mahu mengarah tetapi hingga ke hari ini belum berkesempatan. Kalau ikutkan skrip, sudah ada cuma masa tidak mengizinkan.
Tawaran berlakon tidak putus-putus dan bagi saya selagi ada permintaan saya harus penuhi.

“Maklumlah untung nasib pelakon tidak menentu. Ada masanya banyak tawaran dan ada ketikanya langsung tidak ada. Sementara ada permintaan ini, kita buat habis-habisan.

“Mengarah bila-bila masa pun boleh. Insya-Allah, tengoklah tahun depan macam mana. Harap-harap menjadi,” katanya.

Beralih ke perihal cinta, sepantas kilat Yana menjelaskan belum ada insan istimewa di hatinya. Bukan tidak ada cuba mendekati tetapi berat hatinya untuk menerima berikutan bimbang rutinnya yang padat akan menjadi punca ketegangan di kemudian hari.

Justeru ada baiknya, dia menumpukan sepenuh perhatian kepada karier terlebih dulu daripada ada hati terluka. Andai memahami tidak mengapa namun akal warasnya memintanya menimbang perkara ini sedalam-dalamnya kerana apabila ada rasa sayang pasti tinggi harapan yang disandarkan.

“Bukan semua orang faham cara kerja anak seni yang tidak menentu masa. Tambahan dalam keadaan sekarang, saya belum bersedia kerana masa sangat terhad.
Bayangkan jika ada insan istimewa di hati, pasti dia terkilan apabila saya tidak dapat melapangkan banyak masa dengannya.

“Lagipun dalam soal hati dan perasaan, saya tidak mahu tergesa-gesa. Apabila tiba masanya nanti, saya pasti bertemu seseorang yang akan membuat saya ketawa dan tersenyum bahagia,” katanya.


Mayat berulat atas siling

Oleh ISMA ISMAIL
isma@hmetro.com.my

POTONG... anggota bomba memotong besi penghadang bumbung bagi membolehkan mayat dibawa keluar.
POTONG... anggota bomba memotong besi penghadang bumbung bagi membolehkan mayat dibawa keluar.
SEBERANG JAYA: “Daripada mula lagi saya berdebar, memang sejak awal seperti dapat dirasakan ada orang di bumbung rumah.
“Telahan saya terbukti benar, tetapi mengejutkan apabila terjumpa sekujur tubuh seorang lelaki dalam keadaan tertiarap,” kata seorang pekerja syarikat pendawaian elektrik.

Pekerja syarikat pendawaian elektrik yang tidak mahu dikenali itu menemui mayat berkenaan berhampiran kotak penyambung utama bekalan elektrik di bumbung sebuah rumah di Kampung Jalan Baru, dekat sini, jam 12 tengah hari semalam.
Dia kemudian menghubungi polis bagi memaklumkan penemuan mayat tidak dikenali itu.

Menurutnya, dia ke rumah yang baru siap pembinaan itu selepas dimaklumkan oleh kontraktor mengenai ketiadaan bekalan elektrik di kediaman terbabit, jam 11 pagi.


Pemuja nombor ekor kena taubat

Oleh ARIFIN SALLEH
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Umat Islam yang terbabit dalam amalan pemujaan nombor ekor bukan saja jahil dan tamak untuk mengejar kekayaan, malah jauh terpesong daripada agama Islam dan perlu segera bertaubat.
Pengerusi Pegawai Syarak Negeri Melaka, Abu Khir Jamaluddin berkata, kebanyakan pengikut yang melakukan pemujaan berkenaan juga terlalu taksub kononnya seseorang pengamal nombor ramalan mampu memberi nombor ekor dikehendaki tanpa mengetahui sebenarnya mereka ditipu.

Menurutnya, pihak terbabit perlu sedar perbuatan seumpama itu dilarang keras dan bertentangan dengan syariat Islam.

“Saya berpendapat, dalam hati mereka yang melakukan pemujaan nombor ekor masih ada sifat angkuh ingin cepat kaya hingga sanggup menyesatkan diri mereka dengan menyembah colok sebagai alat memohon sesuatu yang ditegah agama,” katanya.

Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai segelintir warga emas beragama Islam sanggup meredah laluan berselut tanah merah di kawasan ladang kelapa sawit sejauh 2.5 kilometer semata-mata bagi mendapatkan nombor bertuah melalui pemujaan di sebuah tokong lama di Lubok China, Alor Gajah, di sini.

Katanya, kebanyakan pengamal nombor ekor haram terbabit berselindung di sebalik lagak alim dan rajin beribadat namun pada masa sama ada niat melakukan perkara khurafat ditegah agama Islam.


“Saya malu bila membaca berita ada segelintir lelaki beragama Islam sanggup datang jauh semata-mata mengikut kehendak hati mahu cepat kaya, sedangkan mereka tahu perbuatan itu sesat lagi menyesatkan.

“Golongan ini mudah menghidu di mana ada unsur yang boleh dipuja untuk mendapatkan nombor ramalan tanpa menghiraukan kesedaran di dalam diri mereka asalkan apa yang mereka hajati tercapai.

“Malah, segelintir daripada mereka sanggup memuja kubur lama yang dianggap keramat dalam usaha meminta pertolongan bagi memuja nombor ekor, namun mereka lupa kubur yang dianggap keramat itu tidak dapat membantu mereka,” katanya.

Abu Khir berkata, orang Islam wajib mempercayai mereka hanya boleh meminta pertolongan daripada Allah SWT semata-mata dan wajar segera bertaubat dan berhenti melakukan amalan ditegah agama.

Katanya, dia memeriksa bekalan elektrik dari tiang bekalan Tenaga Nasional Berhad (TNB) tetapi didapati ada arus elektrik disalurkan ke rumah berkenaan.

“Saya mula mengesyaki ada masalah pada kotak sambungan bekalan di bumbung rumah dan ketika itu juga saya mula merasakan sesuatu perkara buruk berlaku.

“Bagi memastikan masalah yang berlaku, saya naik ke bumbung sebelum menemui mayat itu,” katanya.
Difahamkan, lelaki berkenaan yang berusia 20 hingga 30-an adalah penduduk berhampiran dan ditemui dalam keadaan berulat, berbau dan kehitaman, dipercayai terkena renjatan elektrik.

Polis mendapatkan bantuan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat bagi membawa turun mayat lelaki terbabit.

Difahamkan juga, turut ditemui berhampiran mayat lelaki berkenaan adalah beberapa gulungan wayar yang dipercayai baru dipotong dari rumah dalam proses akhir pembinaan itu.

Mayat mangsa akan dihantar ke Hospital Seberang Jaya untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya

SYUKUR SERTA SEGALA PUJI BAGI ALLAH@ALHAMDULLILAH...BERI MAKANAN ENAK2 DIDUNIA...BERSIH LAGI BERKHASIAT....JANGAN LUPA TAKWA DAN TAAT PADA ALLAH...KALAU TIDAK DALAM NERAKA MAKAN BUAH ZAKUM...MINUM NANAH ..DANAU YANG PANAS2 DISEDIAKAN BAGI AHLI2 NERAKA....JADI DIDUNIA YANG BUAT KERJA2 AHLI NERAKA...ITU TANDA2 MASUK NERAKA...

Berpeluh hirup sup

Rebusan selama empat jam rahsia keenakan Sup Urat Keting UK.






SUP memberi Shahdan 'kuasa' tambahan.



SABUL menunjukkan urat keting mentah.



SATE restoran Sabul tidak kurang sedapnya.


SEBELUM ini, Sabul Ismail, 38, merupakan seorang penjual jam tangan di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur.
Namun kini dia merupakan seorang usahawan berjaya dengan memiliki Restoran Sup Ketin UK bertempat di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, Selangor.
Restoran anak kelahiran Terengganu itu menyediakan pelbagai jenis masakan kampung, moden dan juga Barat. Satenya juga tidak kurang sedapnya.
Tidak hairanlah jika ia menerima lebih 500 orang pelanggan setiap hari.
Dijana oleh 20 orang pekerja serta 30 buah meja makan, restoran itu dibuka dari pukul 8 pagi hingga 1 pagi setiap hari. Suasana di restoran itu sahaja sudah cukup membuatkan pelanggan teruja.
Seakan-akan sebuah kopitiam yang diselangi potret gambar menarik di dinding, hidangan masakannya dibuat secara terbuka.
Mengapa namanya Restoran Sup Urat Ketin?
“Sebenarnya buntu saya memikirkan nama restoran ini. Tiga hari saya tidur lewat kerana ingin mencipta kelainan untuk menarik pelanggan.
“Setelah puas berfikir akhirnya datang ilham. Saya rasa sup keting (‘ketin’ dalam dialek Kelantan) merupakan nama terbaik. Anda pelik mendengar namanya, bukan? Sebenarnya yang pelik itulah yang menjadikan orang tertarik,” katanya ketawa.
Sup keting merupakan salah satu menu makanan popular yang terdapat di restoran milik Sabul.
Keting ialah urat kaki lembu berwarna putih dan disaluti lemak. Ia perlu direbus untuk mengasingkan lemaknya. Menu ini amat popular di negeri Kelantan terutama pada Hari Raya Haji.
Malah keting juga boleh dimasak gulai lemak, kerabu dan goreng.
“Saiz keting yang sesuai untuk dibuat sup ialah tiga sentimeter panjang dan satu sentimeter tebal.
“Stok diambil daripada pembekal yang mengimportnya dari New Zealand dan Australia. Sebanyak 30 kilogram urat keting boleh dimasak di dalam sebuah periuk besar,” katanya.
Menurut Sabul, dalam sehari beliau dapat menjual lebih 100 mangkuk sup keting yang berharga RM6 setiap satu.
Antara pelanggan yang selalu datang untuk menikmati sup keting Sabul ialah pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah dan Kid (Hamzah Mohd. Taib), bekas anggota kumpulan Search.
“Mereka datang sekurang-kurangnya seminggu sekali. Tetapi saya tidak pula bertanya pada Dr. Fadzilah mengenai rahsia makan sup khususnya bagi orang lelaki,” katanya sambil ketawa.


KONSEP hidangan terbuka merupakan satu lagi tarikan restoran milik Sabul.



Sabul juga berkongsi rahsia menyediakan sup keting yang lazat.
“Ramuan untuk membuat sup keting sama seperti membuat sup tulang, sup ekor dan sup gearbox.
“Rempah ratusnya termasuk jintan, kayu manis, bunga lawang, bawang putih, bawang besar, halia dan kayu manis. Semuanya perlu diadun dan direbus bersama selama empat jam.
“Jangan pelik kerana untuk membuatnya perlu ada dua rebusan berbeza, satu rebusan tulang lembu dan satu lagi urat keting bagi membuang lemaknya.
“Apabila telah cukup tempoh rebusan, kedua-dua air rebusan tadi digabungkan sebelum ditambah gula dan garam. Sup ini juga digemari ramai orang Cina,” katanya.
Shahdan Yusof, 29, seorang kontraktor, berpendapat sup keting dapat memberikan beliau tenaga tambahan.
“Saya kerap berpanas di tapak projek, jadi sup keting dapat memberikan saya ‘kuasa’ tambahan. Kebiasaannya saya makan sup ini tiga kali seminggu di sini,” ujarnya.


KIRA-KIRA 500 orang mengunjungi restoran ini setiap hari.



Dengan peluh mengalir di dahi ketika dia menghirup sup dan mengunyah urat keting. Syahil Siadan, 28, ada pendapat sendiri mengenai sup itu.
“Saya berasal dari Kota Bahru, Kelantan. Kebiasaannya sup keting hanya menjadi menu utama ketika Hari Raya Haji. Kini ia dapat dinikmati setiap hari.
“Saya tidak perlu lagi pulang ke Kelantan kerana di Selangor pun ada sup keting,” katanya berjenaka.

KITA TIDAK LAKSANAKAN UNDANG2 ALLAH@HUDUD..SEOLAH2 MELINDUNGI ORANG2 JAHAT...SERTA MENJADI ROSAK KEYAKINAN KITA TERHADAP ALLAH YANG BERSIFAT MAHA BIJAKSANA SERTA MAHA MENGETAHUI..SERTA MAHA ALIM@MAHA BERILMU...BETUL TAK...KATA GURU TAUHID KU 'NAK KELUAR ISLAM@ROSAK IMAN LEBIH MUDAH DARI MELLAN AIR LIUR...KERANA TAK YAKIN KITA TERHADAP ALLAH SWT YANG MENJADIKAN KITA..DUNIA..AKHIRAT SERTA SEGALA2NYA...ADA FAHAM....

Ancaman perogol bersiri berakhir


SUSPEK (gambar kiri) ditangkap ketika cuba merogol mangsa ke-20 dalam asrama pekerja yang terletak di dalam bangunan ini di Kota Bharu kelmarin.



KOTA BHARU – Pemburuan polis Kelantan terhadap seorang lelaki yang dilabelkan sebagai penjenayah seks paling dikehendaki berakhir apabila dia ditangkap oleh orang awam ketika cuba merogol mangsa dalam sebuah asrama di sini kelmarin.
Gadis berusia dalam lingkungan 20-an itu yang bekerja sebagai jurujual sepatutnya menjadi mangsa ke-20 lelaki tersebut.
Namun kegiatan licik suspek yang juga penganggur berusia 29 tahun itu memerangkap diri sendiri apabila suaranya dalam rumah perempuan itu menarik perhatian jiran mangsa yang menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada seorang wanita yang bertugas sebagai penjaga asrama tersebut pada pukul 11.10 pagi kelmarin.
Penjaga asrama itu bersama dua lelaki yang juga pekerja di sebuah kedai datang menyiasat atas kepercayaan ada penghuni membawa masuk teman lelaki tetapi kemudian terkejut mendapati suspek cuba merogol mangsa yang diikat dengan wayar seterika.
“Dua pekerja itu kemudian menangkap lelaki tersebut sebelum diserahkan kepada polis.
“Saya nampak ada kesan luka pada pipi mangsa dan tangannya diikat dengan wayar seterika,” kata wanita berusia 30 tahun itu yang enggan identitinya didedahkan.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman ketika dihubungi mengesahkan penahanan suspek tetapi enggan mengulas lanjut.


Banjir di empat negeri makin pulih



BEBERAPA penduduk membersihkan sampah sarap yang dihanyutkan air selepas banjir mulai surut di Kampung Permaisuri, Setiu semalam .



KOTA BHARU - Keadaan banjir semakin pulih apabila 2,329 mangsa kini masih berada di pusat pemindahan di empat buah negeri yang dilanda bencana tersebut semalam.
Menurut laman rasmi e-Banjir Kelantan, jumlah mangsa di negeri tersebut ialah 1,760 orang yang melibatkan tiga daerah iaitu Kota Bharu, Pasir Mas dan Tumpat berbanding 1,817 kelmarin di enam daerah.
Sehingga pukul 5 petang semalam paras air di Sungai Golok, Rantau Panjang masih mencatat paras bahaya tetapi menurun kepada 10.17 meter berbanding 10.24 meter kelmarin.
Laluan yang ditutup kepada semua kenderaan merangkumi Pohon Tanjung-Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram, Jalan Rantau panjang-Panglima Bayu, Jalan Cabang Empat- Kampung Jambu, Tumpat dan Jalan Banggol Kulim Lokasi Dua.
Di Kuala Terengganu, hanya 561 mangsa masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan semalam berbanding 761 orang kelmarin.
Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri berkata, setakat pukul 5 petang, sebanyak 12 pusat pemindahan masih dibuka masing-masing tujuh di daerah Setiu, Kuala Terengganu (2), Marang (2) dan Hulu Terengganu (1).
Daerah Besut dan Kemaman telah pulih sepenuhnya apabila kesemua mangsa banjir telah dibenarkan pulang sejak kelmarin.
Dalam pada itu, lapan jalan raya yang ditutup semalam telah dibuka kepada semua kenderaan dengan hanya tiga laluan yang masih ditutup akibat dinaiki air.


Tukang kebun parah disondol babi hutan 60kg


KEADAAN Nordin yang cedera akibat diserang babi hutan dan dirawat di HSAH, Alor Setar semalam.


SUNGAI PETANI - Seorang tukang kebun sekolah cedera parah akibat disondol seekor babi hutan di pekarangan rumahnya di Kampung Pokok Asam Lama, Bukit Jenun, Pendang dekat sini semalam.
Kejadian berlaku kira-kira pukul 1.15 pagi ketika mangsa, Nordin Said, 51, sedang tidur di dalam rumahnya.
Menurut adik mangsa, Jaafar Said, 37, (gambar) abangnya kemudian dikejutkan dengan bunyi bising dari halaman rumah.
"Pada mulanya dia menyangka ia bunyi kambing memijak atap zink yang diletakkan di luar rumah.
"Dia kemudian keluar dan melihat kawasan sekitar rumahnya tetapi tiba-tiba seekor babi hutan menyondolnya," katanya ketika ditemui pemberita di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini semalam.




Cubaan seludup 30kg ketum gagal



INILAH tiga guni berisi daun
ketum dengan setiap satu seberat 10 kilogram yang cuba diseludup di Kuala Perlis, Khamis lalu.



KUALA PERLIS - Maritim Malaysia (APMM) berjaya mengagalkan cubaan menyeludup tiga guni daun ketum yang dibawa oleh sebuah bot nelayan di perairan 0.1 batu nautika dari sini Khamis lalu.
Dalam kejadian kira-kira pukul 11.30 malam, setiap guni daun ketum seberat 10 kilogram (kg) itu dijumpai di hutan paya bakau di sini setelah penyeludup mencampakkan barangan berkenaan.
Ketua Penguat Kuasa Daerah Maritim 1Langkawi, Kepten Maritim Rahim Abdullah berkata, penyeludup bertindak demikian bagi melepaskan diri setelah dikejar anggotanya di perairan tersebut.
"Hasil pemeriksaan ke atas tiga guni yang dibuang itu, kami mendapati barangan tersebut merupakan tumbuhan hijau disyaki daun ketum yang dipercayai untuk diseludup ke negara jiran menggunakan guni berlabel benih padi," katanya di sini semalam.
Menurut Rahim, daun ketum yang dirampas itu dibawa ke pangkalan Kuala Perlis untuk tindakan lanjut


Hari Black Friday dicemari keganasan



SEORANG wanita berehat bersama barangan yang dibelinya selepas penat membeli-belah di Dataran Herald, New York kelmarin. - AP



NEW YORK, AS - Hari membeli-belah dikenali sebagai Black Friday terpalit sejarah hitam buat pengguna di AS kelmarin selepas banyak pergaduhan tercetus ekoran orang ramai berebut-rebut mendapatkan pelbagai barangan seperti permainan video dan tuala pada harga runtuh.
Insiden di luar jangkaan berlaku di sekitar Los Angeles apabila 20 orang cedera selepas seorang wanita di sebuah pasar raya Walmart menggunakan semburan lada untuk mengusir pembeli-pembeli lain dalam perebutan untuk mendapatkan konsol permainan video Xbox.
Rangkaian pasar raya Walmart kecoh setiap kali jualan Black Friday tiba berikutan perilaku tidak bermoral pengunjung yang saling menjerit, menolak dan menyiku semata-mata kerana mahu menjimatkan beberapa dolar.
Selain Walmart, kekecohan turut direkodkan di sebuah kedai di negeri Michigan. Pembeli bergaduh untuk mendapatkan tuala dengan insiden tersebut mencetuskan sensasi di laman web YouTube.
Perebutan tuala murah turut menimbulkan kekecohan di kedai Walmart di bandar Oregon, Negeri Ohio.
"Mereka bergaduh kerana berebutkan tuala mandi yang dijual semurah AS$1.88 (RM6), sungguh tidak munasabah," kata seorang anggota polis, Sarjan Jason Druckenmiller.
"Seorang wanita cuba mendapatkan beberapa helai tuala apabila dia ditolak dari belakang, dia kemudian berpaling dan melepaskan beberapa pukulan," tambahnya.
Black Friday menandakan bermulanya musim membeli-belah sempena perayaan Hari Krismas di AS. - Reuters

PATUT KITA TAKJUB LANDSKAP ALLAH...HAIRAN CIPTAANNYA...DENGAN BERIMAN DAN TAKWA KEPADA ALLAH...MUSTAHIL LANDSKAP NI TERJADI DENGAN SENDIRI....JIKA RASA HEBAT ...MAKA PENCIPTANYA MAHA HEBAT....BERTAKWA DAN BERTAUBATLAH KEPADANYA....TAK INGAT MATI KE....

Manusia penghuni Antartika





BERDIRI seketika di atas gurun ais Antartika yang memutih sambil menikmati saujana langit yang membiru sudah cukup untuk menzahirkan rasa takjub dengan kebesaran Ilahi.
Apa tidaknya, suhu pada musim sejuk di situ mampu mencecah -89 darjah Celcius.
Dengan kelembapan udara yang sangat rendah dan kelajuan angin yang tinggi sepanjang tahun iaitu mencecah sehingga 321 kilometer sejam, bukan calang-calang manusia boleh bertahan dengan keadaan cuaca ekstrem sebegitu.
Malah, pernah timbul persoalan, mengapa manusia mahu ke Antartika sedangkan ia tempat yang paling sejuk di muka bumi, kurang produktif, tidak diusahakan, tiada tamadun dan kesejukannya boleh membawa maut.
Sungguhpun begitu, keadaan Antartika yang belum dicemari muntahan sisa buangan pepejal dan toksik, landskap konkrit yang dipenuhi lampu serta isyarat elektromagnet yang tidak terkawal, menjadikan benua putih ini bagaikan syurga kepada golongan penyelidik dan saintis.
Malah, kebanyakannya berpendapat, mengkaji Antartika yang memiliki persekitaran unik ibarat mengkaji planet Marikh.
Walaupun berdepan dengan cabaran terutamanya cuaca dan terpaksa berjauhan daripada keluarga, ia bukan halangan besar untuk kumpulan penyelidik bertapak di situ.
Bumi Antartika yang belum terjamah seluas 8.7 juta kilometer persegi itu cukup menawarkan pelbagai khazanah saintifik yang menanti untuk dirungkai.


ANTARTIKA belum sesuai didiami manusia buat masa ini.



Fosil
Menurut penyelidik dari Pusat Penyelidikan McMurdo, Paul Doherty, keterujaan melihat dataran yang kosong menimbulkan pelbagai persoalan untuk dikaji.
"Apabila mendongak ke langit yang cerah tanpa pencemaran cahaya, ia suatu perasaan yang sangat mengasyikkan.
"Di sini juga kami dapat melihat bukti penciptaan zarah-zarah subatom.
"Selain itu, kami mengkaji mengenai mikrob eksotik yang boleh hidup dalam kesejukan," katanya yang teruja untuk memeriksa lapisan fosil ais yang berusia belasan ribu tahun.
Mengimbas kenangan semasa mula-mula menyertai program persediaan ke Antartika, Doherty yang berasal di Amerika Syarikat (AS) datang bersama tiga lagi rakannya, iaitu Mary Miller, Julie Konop dan Noel Wanner. Mereka membuat persediaan bertahun-tahun sebelum boleh mennyertai pasukan penyelidik di situ.
"Kami berempat adalah antara 600 penyelidik yang dihantar ke Stesen McMurdo setiap tahun.
"Untuk ke sini, pelbagai ujian dan latihan yang dilakukan.
"Selain mahir dalam bidang kajian, kesihatan dan kecergasan adalah perkara penting yang perlu diambil berat, termasuklah kesihatan gigi dan gusi," kata Doherty.
Stesen penyelidikan saintifk McMurdo milik AS itu adalah yang terbesar di Antartika. Ia boleh menempatkan 1,000 pegawai penyelidik pada musim panas.
"Pada musim sejuk pula hanya 250 pegawai yang tinggal di sini.
"Selain itu, stesen ini juga mempunyai 2,000 kakitangan sokongan seperti tukang masak, pemandu, jurutera, pengurus projek, pekerja penyelenggaraan dan binaan," ujar Merry Miller.
Stesen McMurdo yang terletak di selatan Pulau Ross mula beroperasi pada tahun 1956.
Kini ia mempunyai lebih 100 struktur bangunan didirikan termasuk tiga landasan ais, dermaga terapung, makmal sains, bangunan pentadbiran, bengkel, garaj, bangunan perubatan, dormitori, dapur, kantin dan kemudahan rekreasi.
Pusat penyelidikan ini merupakan pusat bagi semua program dan uji kaji saintifik.
Ia juga berjiran dengan Stesen Pangkalan Scoot, sebuah fasiliti penyelidikan kendalian New Zealand di Antartika yang dilawati oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin awal minggu ini.
Siri lawatan selama empat hari tersebut adalah gambaran kesungguhan dan komitmen negara susulan daripada penyertaan dalam Triti Antartik 1959 baru-baru ini.


Benua Antartika juga sebenarnya mempunyai gunung berapi, tetapi tidak ada satu pun yang aktif.



Terlepas kapal
Saintis dan penyelidik Malaysia mula aktif dengan misi penyelidikan di Kutub Selatan pada tahun 1997.
Sejak itu, sebanyak 62 ekspedisi dilaporkan telah dijalankan sehingga tahun lepas melibatkan 60 penyelidik dan saintis dari tujuh institusi pengajian tinggi awam (IPTA) negara.
Selain McMurdo dan Pangkalan Scott, terdapat 74 stesen penyelidikan lain yang dibuka di Antartika. 42 daripadanya dibuka sepanjang tahun dan 32 stesen lagi dibuka hanya pada musim panas.
Sehingga kini belum ada lagi rekod menunjukkan ada manusia yang tinggal secara tetap di Antartika.
Siapa yang tinggal di sana hanyalah pasukan penyelidikan dari 30 negara yang menjalankan tugas di stesen masing-masing.
Dianggarkan seramai 4,000 orang akan tinggal di benua itu pada musim panas iaitu daripada bulan Oktober hingga April.
Jumlah tersebut akan berkurangan sehingga 1,000 orang sahaja pada musim sejuk yang tiba pada bulan Mei.
"Untuk keluar dari Antartika pada musim sejuk adalah perkara yang mustahil kerana kapal tidak boleh memasuki dataran ais.
"Sesiapa yang terlepas kapal terakhir pada musim panas, mereka perlu tinggal di sini sehinggalah musim sejuk berakhir," jelas Mark William, Ketua Stesen Mawson milik Australia yang terletak di Dataran Tinggi Antartika.
Dia yang pakar dalam bidang pertanian hidroponik cuba menghasilkan tomato terbesar di Antartika.
"Memandangkan tanah tidak dibenarkan dibawa masuk ke sini, kami menggunakan kaedah hidroponik untuk menanam sayura.
"Ia sangat penting untuk bekalan pada musim sejuk nanti," katanya yang dibekalkan dengan makanan untuk tempoh beberapa minggu setiap kali kapal logistik datang ke stesennya.


SULTAN Mizan melawat artifak yang dijaga rapi di dalam Kabin Scott ketika di Cape Evans.



Untuk memastikan keselamatan dan keselesaan kumpulan penyelidik, hampir semua stesen dilengkapi fasiliti komunikasi dan rekreasi.
Kemudahan Internet, telefon, menonton filem, radio, gimnasium dan meja snuker ada disediakan.
Jika inginkan aktiviti lasak, masih banyak perkara menarik yang boleh dilakukan seperti menjelajahi kawasan baharu, berkhemah di luar, bermain ski, serta menikmati dan merakam keindahan landskap alam dan hidupan liar.


Pulau lahir dari dasar laut





KEBIRUAN air di permukaan laut berhampiran Pulau El Hierro iaitu salah sebuah pulau di Kepulauan Canary tiba-tiba 'dihiasi' dengan kewujudan gelembung buih-buih yang muncul dari dasar laut awal bulan ini. Turut kelihatan gumpalan magma berwarna kehitaman melatari permukaan laut.
Semua itu berpunca daripada aktiviti gunung berapi dasar laut di kawasan tersebut yang dilaporkan semakin aktif selepas satu gempa bumi berukuran 4.3 pada Skala Ricther melanda pulau tersebut pada 5 November lalu.
Gempa bumi berkenaan menyebabkan gunung berapi dasar laut di luar Pulau El Hierro itu memuntahkan material berupa gas dan asap hitam setinggi 18 meter ke udara yang dipenuhi bau sulfur selain menyebabkan ia kelihatan terapung di permukaan laut.
Kepulauan Canary yang terdiri daripada tujuh buah pulau serta beberapa buah pulau kecil walaupun berlokasi sekitar 100 kilometer dari pesisir pantai Maghribi di utara Afrika bagaimanapun sebenarnya merupakan wilayah di bawah autonomi Sepanyol.
Selain Pulau El Heirro, enam pulau lain di Kepulauan Canary ialah Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote, La Palma dan La Gomera. Pada pertengahan Oktober lalu, pihak berkuasa Sepanyol telah mengeluarkan arahan untuk menutup akses ke bandar pelabuhan La Restinga di selatan Pulau El Heirro rentetan aktiviti gunung berapi dasar laut itu.
Ini termasuklah meminta kapal-kapal yang berada di sekitar pelabuhan beredar meninggalkan kawasan perairan tersebut dan pesawat udara turut dilarang melakukan penerbangan di lokasi berkenaan.
Selama lebih sebulan, penduduk di kepulauan tersebut terpaksa hidup dengan gunung berapi dasar laut aktif yang bukan sahaja memberi ancaman keselamatan, bahkan turut menakutkan pelancong dan membahayakan kehidupan penduduk serta habitat sekitarnya.


LAHAR gunung berapi yang meletus di Kepulauan Canary mengeras dan dijangka membentuk sebuah pulau baharu.



Magma di permukaan laut
Para saintis tempatan memberitahu, aktiviti di gunung berapi dasar laut itu telah bermula sejak 17 Julai lalu dengan lebih 10,000 gegaran direkodkan.
"Letusan gunung berapi itu berlaku selama seminggu dan ia menyebabkan kerajaan bertindak memindahkan kira-kira 600 penduduk ke kawasan selamat," kata wakil perlindungan sains sivil, Carmen Lopez bulan lalu.
Berdasarkan kronologi, dasar laut Pulau El Hierro mula menggegar sejak 19 Julai lalu dengan memberi petanda melalui kemunculan gumpalan magma yang kelihatan di permukaan laut pulau terkecil di Kepulauan Canary itu.
"Letusan itu juga menyebabkan gumpalan besar magma berwarna kehijauan terbentuk di permukaan laut," kata seorang penduduk.
Sementara itu, pakar gunung berapi, Juan Carlos Carrecedo berkata, terdapat gumpalan magma di permukaan laut yang menghasilkan siri pecahan sekali gus menjana aktiviti seismik.
"Kita tidak tahu jika gumpalan magma tersebut akan memecahkan kerak dan mencetuskan letusan lebih besar. Letusan kemungkinan akan berlaku dalam tempoh sehari, seminggu mahupun sebulan," jelasnya memberi amaran yang letusan itu dijangka akan berterusan.
Beberapa letusan besar juga menyebabkan ia dapat dilihat dari jarak paling hampir iaitu 1.5 kilometer dari pesisir pantai di selatan El Hierro.
"Senario terburuk yang kami bimbang jika berlaku adalah letusan di daratan," ujar Ketua Keselamatan Kepulauan Canary, Juan Manuel Santana kepada akhbar harian El Pais.


KEPULAUAN Canary terkenal sebagai pulau pelancongan yang indah.



Sebuah pulau baharu
Apa yang pasti, pakar geologi turut berpendapat bahawa terdapat kebarangkalian letusan dari dasar laut itu mampu 'melahirkan' sebuah pulau baharu di Kepulauan Canary.
Khabar itu juga menyebabkan beberapa nama untuk 'bayi' Kepulauan Canary itu telah dicadangkan menerusi Internet, antaranya seperti Atlantis, Discovery atau The Beast.
Menguatkan lagi kemungkinan daratan baharu akan muncul menerusi pembentukan magma yang meletus itu apabila Institut Geografi Kebangsaan Sepanyol (IGN) menyatakan letusan tersebut hanya terletak kira-kira 69 meter atau 225 kaki dari permukaan laut.
Apa yang pasti, kemungkinan mengenai munculnya pulau baru itu menyebabkan keghairahan dalam kalangan orang ramai. Walaupun kerajaan telah mengarahkan supaya penduduk berpindah ke tempat yang selamat, keterujaan untuk melihat muncul daratan baharu hasil daripada letusan dan magma yang dimuntahkan menyebabkan ramai warga El Heirro berada di kawasan tinggi berdekatan pantai.
Salah sebuah akhbar tempatan, La Provoncia melaporkan, 'Raksasa akan muncul dari lautan' merujuk kepada daratan yang dikatakan bakal muncul. Bahkan, beberapa akhbar pula berdebat mengenai siapakah yang akan bertanggungjawab ke atas wilayah baharu itu.


ORANG ramai memerhatikan dari Pulau El Hierro letusan demi letusan di pemukaan laut.



Bagaimanapun, menurut IGN, nama serta pentadbiran baharu kemungkinan tidak diperlukan memandangkan sekiranya kekuatan letusan itu memunculkan daratan di permukaan laut, ia tidak mustahil akan bergabung dengan pesisir pantai Pulau El Hierro memandangkan jaraknya yang tidak jauh sekitar tiga kilometer sahaja.
Menariknya, menyorot kembali tentang asal usul Kepulauan Canary itu sebenarnya hampir kesemua pulau di situ ialah pulau volkanik atau pulau gunung berapi. Pulau tersebut dikatakan muncul sejak jutaan tahun dahulu menerusi letusan gunung berapi selain sewaktu peristiwa zaman Jurassic semasa pembukaan kerak lautan Atlantik.
Bergantung kepada kekuatan


PESONA pantai di Kepulauan Canary menggamit ribuan pelancong setiap tahun.



Sementara itu, pakar geologi, Profesor Madya Datuk Dr. Mohd. Ali Hassan pula tidak menolak kemungkinan letusan gunung berapi dasar laut di Pulau Hierro boleh menyebabkan sebuah pulau baharu boleh terbentuk.
"Namun semuanya bergantung kepada kekuatan letusan gunung berapi dan jarak kawasan letusan sama ada berlaku hampir atau jauh dengan permukaan laut.
"Malah amaun letusan yang dikeluarkan pada permukaan baru juga diambil kira. Jika letusannya banyak jadi ia berupaya membentuk sebuah pulau baharu," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam

JANGAN LUPA KECANGGIHAN DAN KEHEBATAN SYURGA ALLAH...APA KEMEWAHAN YANG KITA KEJAR...HINGGA LUPA MENCARI BEKAL AKHIRAT...JANGAN KEMEWAHAN YANG ADA MENJADI BAHAN BAKARAN DALAM NERAKA ALLAH....INGATLAH AKAN KEMATIAN....KEMATIAN SATU KEMESTIAN...


Bukti keampuhan automotif Jepun



RAKYAT Jepun tidak pernah gagal untuk bangkit. Contoh paling klasik adalah bagaimana negara itu mampu menjadi salah sebuah kuasa ekonomi dunia, biarpun Hisroshima dan Nagasaki hampir lumat dibedil bom atom Amerika Syarikat (AS) pada Perang Dunia Kedua pada tahun 1945.
Jepun juga tidak pernah sunyi daripada berdepan bencana alam. Berada dalam lingkungan Lingkaran Api Pasifik, negara matahari terbit itu sering digegar oleh gempa bumi berskala tinggi. Kemuncaknya, 11 Mac lalu bahagian timur negara berkenaan dilanda gempa bumi dan tsunami.
Impaknya meliputi segala aspek. Loji nuklear Fukushima Daiichi musnah dibadai tsunami, sekali gus mencetus krisis nuklear dan tenaga. Selaku rumah kepada banyak syarikat pengeluar kenderaan utama dunia, bencana itu nyata mengganggu rantaian bekalan alat ganti. Akibatnya, jumlah pengilangan automobil Jepun menjunam.
Bagi wartawan pemotoran seperti saya, antara persoalan yang timbul adakah Jepun akan membatalkan acara pemotoran pentingnya iaitu Tokyo Motor Show 2011 (TMS). TMS yang merupakan acara dwitahunan biasanya dilangsungkan pada bulan Oktober.
Selepas beberapa ketika berada dalam ketidaktentuan, akhirnya penganjur acara tersebut, Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) mengesahkan bahawa TMS 2011 akan berlangsung bermula 2 hingga 11 Disember depan.
Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa penganjuran TMS membuktikan komitmen industri pemotoran Jepun untuk pulih. Malah, pengeluaran kenderaannya berjaya dipulihkan dalam masa yang singkat.

SEORANG model keluar daripada jentera elektrik sepenuhnya, Nissan Pivo 3.


Pengerusi JAMA, Toshiyuki Shiga menegaskan pihaknya akan menganjurkan TMS yang sudah memasuki edisi ke-42 sebagaimana dirancang. “Kami yakin TMS akan membuktikan kepada semua tentang daya pemulihan industri perkilangan automotif Jepun,” jelas Shiga.
Tokyo Big Sight
Jika sebelum ini TMS sering diadakan di dewan pusat konvensyen Makuhari Messe, Chiba, tahun 2011 menyaksikan lokasinya diubah ke Tokyo Big Sight, Ariake, Koto-ku, Tokyo, Jepun, sekali lagi selepas 24 tahun. Ruang seluas 3,265 meter persegi itu akan menempatkan 176 pempamer dari 12 buah negara dan satu rantau.
Apa yang pasti, ia jauh lebih gah berbanding TMS 2009 yang ketika itu baru merangkak untuk bangkit daripada kemelesetan ekonomi dunia.
Harus diakui juga bahawa pertumbuhan pesat automobil di pasaran besar seperti China dan India sedikit sebanyak mengalih perhatian dunia kepada pameran sama yang diadakan di Beijing, Shanghai dan New Delhi.
Justeru, TMS 2011 yang menjadi simbol kuasa teknologi Jepun perlu bertindak selaku sumber maklumat berkaitan teknologi automobil, bandar dan pengguna. Dengan hasrat menjadi pameran automotif berteknologi termaju, TMS 2011 mengangkat tema Bandar Mobiliti Pintar atau Smart Mobility City.

KENDERAAN masa depan yang comel dan mesra alam, Nissan Townpod.


Tema itu sekali gus akan mempamerkan kenderaan generasi akan datang (tahun 2040 - 2050) dan sistem-sistem sosial yang berinteraksi dengannya. Ia jua menunjukkan tentang peranan dan tanggungjawab industri automotif di sebalik kebimbangan terhadap isu tenaga serta alam sekitar di peringkat global.
Pengenalan Dunia
Jadi, apa yang boleh anda jangkakan daripada TMS 2011? Sebanyak 52 pengenalan dunia (world premiere) dan 82 penampilan pertama untuk pasaran Jepun akan mengambil tempat di sana.
Untuk tatapan anda, saya telah memilih beberapa pengeluar kenderaan utama Jepun dan apa yang mereka akan pamerkan pada TMS 2011 secara ringkas.
Honda membariskan model-model konsep yang direka untuk keseronokan dan kemudahan mobiliti. Tidak terkecuali, satu model konsep sports yang memberi petunjuk tentang arah rekabentuk model-model masa depannya.
Honda membahagikan model konsepnya kepada tiga kategori iaitu kereta yang terdiri daripada Small Sports EV Concept, AC-X dan Micro Commuter Concept. Sementara model konsep motosikal pula meliputi model Motor Compo, E-Canopy dan RC-E. bukan itu sahaja, Honda turut memperkenalkan model konsep komuter yang diberi nama Townwalker.

MODEL yang diberi nama Townwalker ini dibina untuk memudahkan golongan warga emas bergerak.


Pengeluar itu juga bakal memperkenalkan N Concept, siri kenderaan kecil yang memberi penekanan terhadap ruang. Produksi pertama model daripada siri itu ialah N BOX. Jentera-jentera lain yang turut dipamerkan ialah Accord, Insight, Jazz dan CR-Z.
Nissan Motor Co. Ltd. akan mengetengahkan kenderaan baharu, prototaip dan tiga kereta konsep. Antara model yang pasti mendapat perhatian ialah model konsep EV iaitu Pivo 3, Esflow dan Townpod. NV350 merupakan model prototaip van komersial ringan penuh gaya.
Toyota pula bakal memperkenalkan kepada dunia model konsep Fun-Vii (Fun Vehicle interactive internet), FCV-R (Fuel Cell Vehicle - Reality & Revolution) dan FT-EV III (Future Toyota - Electric Vehicle III).
Memberi fokus kepada untuk memenuhi keperluan pengguna kontemporari, Suzuki mempamerkan kereta-kereta kompaknya. Antara model yang boleh ditatap oleh pengunjung ialah Regina, Q-Concept dan Swift EV Hybrid.
Mitsubishi juga tidak ketinggalan untuk mempamerkan kemajuan teknologinya dalam menghasilkan kenderaan elektrik. Pengunjung akan dihidangkan dengan model konsep seperti Mitsubishi Concept PX-MiEV dan i-MiEV Cargo.
Inilah antara bayangan kenderaan yang akan mengisi ruang parkir kita untuk 30 tahun lagi. Teruja?



Kecanggihan teknologi Ford Escape


SUV ini dilengkapi dengan banyak ciri berteknologi tinggi.


MODEL sport utility vehicle (SUV) terbaharu Ford telah dilancarkan di Los Angeles (LA) pada 16 November lepas. Ia akan mula dijual di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah pada tahun depan. Model setaranya di Eropah iaitu Ford Kuga akan dipamerkan di Geneva pada bulan Mac tahun depan dengan enjin dan ciri-ciri yang unik.
"Kami menggelar Ford Escape serba baharu sebagai Smarter Utility Vehicle kerana ia menawarkan ciri-ciri yang dimahukan oleh pelanggan masa kini. Apa lagi kalau bukan penjimatan minyak, versatil dan teknologi baharu yang menjadikan kenderaan lebih mudah dan seronok dipandu.
"Semua itu dipakejkan dalam rekaan yang kemas dan lebih moden. Ford memahami bahawa semakin ramai pelanggan yang berminat dengan kenderaan seperti Escape. Jadi kami ingin memberi mereka lebih alasan untuk membelinya," kata Naib Presiden Kumpulan, Pembangunan Produk Global Ford, Derrick Kuzak.
Selain daripada penambahan ruang kargo pada barisan tempat duduk pertama dan kedua, Escape baharu didatangkan dengan beberapa ciri utama. Antaranya, teknologi membuka pintu belakang bukan dengan tangan, tetapi dengan kaki!
Ia berfungsi menggunakan teknologi pergerakan seperti permainan video. Secara spesifiknya, mereka yang mahu membuka pintu itu hanya perlu melakukan pergerakan menendang secara lembut ke bawah bampar. Proses yang sama juga boleh digunakan untuk menutup kembali pintu.
Arahan suara
Melalui cara itu, akses ke ruang kargo kini lebih cepat dan mudah. Teknologi SYNC® dengan MyFord Touch® pula menawarkan para pelanggan untuk mengurus serta mengawal informasi melalui arahan suara. Selain mengakses menu melalui tiga kaedah sama ada stereng, skrin sentuh, butang atau tombol.
Untuk meletak kenderaan secara selari pula, Ford Escape baharu menggunakan teknologi Active Park Assist. Dengan hanya menekan butang, sistem itu akan mengesan ruang parkir selari dan mengalihkan kenderaan secara automatik ke dalam ruang tersebut. Pemandu hanya perlu duduk bersenang-lenang sambil mengawal pedal minyak dan brek.

FORD menampilkan rekaan terbaik ke dalam ruang kabin model Escape ini.


Ford Escape turut dilengkapi BLIS® (Blind Spot Information System) yang mana bunyi amaran akan dikeluarkan apabila kenderaan melalui bintik buta (blind spot). Selain itu, ciri-ciri yang saya kira tercanggih pada Escape baharu ialah Curve1 Control. Fungsinya, kenderaan akan diperlahankan secara automatik apabila apabila pemandu melalui selekoh dengan kelajuan melampau.
Sistem Torque Vectoring Control pula membantu menggerakkan kenderaan sewaktu selekoh. Sementara sistem pintar pacuan empat roda (4WD) yang baharu pula membantu pengendalian kenderaan sama ada di atas permukaan yang cantik, teruk dan melalui jalan off-road.
Di AS, Escape baharu ditawarkan dengan beberapa varian enjin yang ekonomikal dan berkuasa iaitu 2.0 liter EcoBoost dengan 273 kuasa kuda (hp) dan 1.6 liter EcoBoost (173hp). Turut ditawarkan ialah enjin besar bersaiz 2.5 liter yang telah diperbaharui tetapi cuma berkuasa 168hp.
Membantu penggunaan minyak yang ekonomikal adalah rekaan badannya yang kemas (sleek). Model baharu itu sepuluh peratus lebih aerodinamik berbanding model sedia ada.
Paling menarik, model baharu dilengkapi active grille shutter system yang akan membuka jeriji jika penyejukan ekstra diperlukan seperti dalam kesesakan trafik. Jeriji itu akan kembali ditutup sekiranya kenderaan kembali dipandu dengan lancar di atas lebuh raya. Ciri jeriji automatik tersebut adalah idea yang ringkas untuk mencapai lebih aerodinamik dan penjimatan minyak.
"Model Ford serba baharu ini membuka lembaran baharu dalam pasaran SUV. Dengan menjadi lebih bijak, SUV itu akan membantu pelanggan di serata dunia untuk mendekati teknologi dengan lebih mudah, memaksimumkan penggunaan minyak serta menikmati versatiliti yang mereka perlu dan mahukan," tambah Kuzak. - Newspress


Peugeot 508 yang premium


BERBANDING pesaing sekelasnya, Peugeot dilengkapi enjin lebih kecil yang bersesaran 1.6 liter.


DINOBAT sebagai 'Best New Car of 2011' oleh majalah Fleet World di United Kingdom (UK), model Peugeot 508 akhirnya dilancarkan ke pasaran tempatan. Pengenalan jentera dalam segmen eksekutif premium itu dikatakan sebagai antara pelancaran yang dinantikan pada tahun ini.
Ketua Pegawai Operasi Nasim Sdn. Bhd., Datuk Samson Anand George berkata, kereta sedan itu merangkumi semua elemen jenama Peugeot iaitu kelas, karekter dan gaya.
Jelasnya, pasaran kenderaan berjenama Eropah dalam negara berkembang tahun ini ekoran permintaan pengguna yang mahukan jentera dinamik dan seronok dipandu. Peugeot 508 baharu nyata menepati keperluan tersebut.
Wajah 508 memaparkan hala tuju rekaan baharu Peugeot menerusi pengenalan gril terapung dengan lambang lagenda singa. Lampu hadapan pula menampilkan Bi-Xenon yang dibarisi dengan lampu DRL (Daytime Running Lights) diod pemancar cahaya (LED) bersama pencuci lampu hadapan dan pelaras ketinggian automatik.
Lampu hadapan turut dilengkapi fungsi alur pintar yang menganalisis suasana pencahayaan untuk memasang lampu tinggi daripada pancaran standard apabila diperlukan secara automatik. Ia beroperasi menerusi sebuah kamera pintar yang terletak pada belakang cermin sisi.
Jika lampu tinggi diaktifkan menerusi kamera tersebut dan kehadiran kenderaan daripada arah bertentangan dikesan, pencahayaan akan kembali kepada pencahayaan lampu standard.
Bahagian sisi jentera semakin menyerlah dengan kemasan krom pada bingkai tingkap hadapan dan belakang. Bahagian belakang pula dihiasi tiga barisan lampu LED unik.
Melangkah masuk ke dalam kabinnya, warna hitam menguasai papan pemuka dan konsol tengah. Kemasan berwarna krom turut dipasang pada komponen dalaman bagi meningkatkan lagi sifat eksklusifnya.
Ciri mewah di dalam ruang kabin termasuklah unit HUD (head-up display) berwarna, pendingin udara empat zon, butang penghidup, brek parkir automatik, tempat duduk penumpang dan pemandu kuasa elektrik, tombol kawalan intuitif pada konsol tengah, selain sambungan USB dan bluetooth.
Model tersebut dilengkapi stereng sporty bersama butang kawalan audio, sambungan bluetooth dan kawalan jelajah. Turut didatangkan ialah sistem audio Arkamys dan sepuluh pembesar suara JBL.
Ruang kargo seluas 545 liter boleh dibuka dengan hanya menekan butang pada kunci pintar atau angka 0 pada lambang 508 di bahagian belakang kenderaan.
Enjin turbo bersesaran 1.6 liter yang ada pada 508 berupaya menjana kuasa kuda 156hp dan tork 240Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan. Penggunaan minyak bagi setiap 100 kilometer (km) hanya 7.1 liter, manakala kadar emisi karbon sebanyak 164 gram/km.
Ia juga sarat dengan pelbagai teknologi keselamatan. Misalnya enam beg udara SRS, ESP, ABS, EBD, Emergency Brake Assist, Anti-Skid Regulation dan Dynamic Stability Control. Jentera ini ditawarkan pada harga RM171,697 seunit di atas jalan.



Honda - Hot Import Nights Kuala Lumpur 2011


REZA (kiri) dan Pengurus Kanan Honda-HIN KL 2011, Irwan Asri Mohd. Nor bergambar bersama tiga buah kereta berkuasa tinggi yang mengambil bahagian.


MAHUKAN sesuatu yang berbeza berbanding pertunjukan kereta yang ada di Malaysia selama ini? Pastikan anda hadirkan diri ke acara pemotoran sebenar yang bakal berlangsung pada 17 dan 18 Disember depan.
Bertempat di Stadium Malawati Shah Alam, Selangor acara yang diberi nama Honda - Hot Import Nights Kuala Lumpur 2011 (Honda-HIN KL 2011) itu sememangnya lokasi terbaik untuk semua peminat tegar kereta, komuniti kelab kereta, kaki modifikasi dan mereka yang terlibat dalam perniagaan aftermarket tidak kira sama ada anda datang dari Malaysia, Singapura atau Indonesia.
Dianjurkan buat julung-julung kalinya di Malaysia, Honda Malaysia bertindak selaku penaja utama pertunjukan gaya hidup automotif yang dianggap paling besar di Malaysia itu.
"Honda-HIN KL 2011 bermatlamat menyediakan platform buat peminat automotif untuk berjumpa, bersosial dan berkongsi keghairahan terhadap kereta di bawah satu bumbung. Pada masa yang sama, mereka juga berpeluang menyertai pelbagai aktiviti menarik termasuklah konsert mini oleh rocker popular, Awie.
"Kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada para penaja, terutama Honda Malaysia kerana menjadikan acara ini satu realiti. Kami juga berharap Honda-HIN KL 2011 akan memberikan sumbangan signifikan kepada industri automotif di Malaysia, lebih-lebih lagi dalam aspek modifikasi kenderaan dan industri hilirannya," kata Pengerusi dan Penganjur Honda-HIN KL 2011, Reza Aliwarga
Acara pada hujung minggu itu menjanjikan para pengunjung dengan kecanggihan modifikasi automotif, prestasi, pertandingan dan banyak lagi aktiviti lain. Mereka boleh mengambil bahagian dalam beberapa pertandingan seperti modifikasi kereta, Dynowars, HIN Sound & Style Quality (SQ) dan Sound Pressure Level (SPL), pertandingan audio kereta, HIN Breakers Championship serta RC Drift Battle.
Bagi memberikan penilaian yang terbaik dan telus, juri-juri Honda-HIN KL 2011 didatangkan khas dari Amerika Syarikat (AS), Australia, Thailand dan Malaysia.
"Pengunjung turut dihiburkan oleh DJ-DJ antarabangsa, penari Glow-Go, selain acara Miss Honda-HIN KL 2011 dan pertunjukan fesyen oleh Now Modeling Malaysia," tambah Reza.
Melibatkan lebih 200 pempamer, Reza optimis Honda-HIN KL 2011 mampu menarik sekitar 25,000 orang pengunjung. Sasaran itu dibuat berikutan sambutan hangat terhadap acara sama yang dilangsungkan di Indonesia.
HIN dimulakan di Australia pada tahun 1996 dan dikenali sebagai Auto Salon. Selepas beberapa tahun, acara itu memperoleh memontum dan dikembangkan ke Amerika Syarikat (AS) dan Indonesia.
Jadi, jangan lupa hadirkan diri anda ke Honda-HIN KL 2011. Tiket masuk cuma RM20 dan boleh dibeli di kaunter tiket yang terletak di bahagian luar stadium pada kedua-dua hari berkenaan. Maklumat lanjut, sila hubungi talian 03-9171 5458 atau layari laman web: www.hin.com.my.



Nissan Navara Calibre


WARNA emas pada tubuh Navara Calibre membuatkannya lebih menyerlah di atas jalan raya.


SELAIN Isuzu, Nissan sebenarnya menawarkan produk trak pikap yang agak lengkap untuk dipilih oleh para pelanggannya. Selepas memberi impak positif menerusi model Frontier sebelum ini, Nissan tampil pula dengan rangkaian trak pikap Navara yang telah menerima banyak penambahbaikan dari pelbagai aspek termasuklah teknologi dan rekabentuk bagi menjadikannya lebih premium.
Mula diperkenalkan di pasaran sejak awal tahun lalu, varian yang dikenali sebagai Nissan Navara Calibre boleh dianggap sebagai model level entry yang ditawarkan oleh pihak Edaran Tan Chong Motor (ETCM).
Apabila bercakap mengenai model entry level atau asas, anda semestinya tahu bahawa banyak aksesori yang akan hilang. Tidak terkecuali pada model Navara Calibre. Namun, kekurangan itu tidak bermakna ia sebuah trak yang tidak bagus atau membosankan.
Diimport dalam bentuk CBU dari kilang Nissan di Thailand, Navara Calibre menjadi pesaing kepada model asas seperti Mitsubishi Triton Lite. Jika dilihat pada luarannya, Calibre nampak sedikit kosong. Tetapi ia tetap menampilkan reka bentuk Navara yang tahan lasak dan maskulin.
Jangan menilai Navara Calibre menerusi penampilan luarannya. Ini kerana sepanjang beberapa hari saya memandunya, trak pikap itu nyata berupaya menawarkan kualiti pemanduan yang memuaskan.
Sebelum terlupa, Navara Calibre ialah trak pikap pacuan dua roda (2WD) atau 4x2. Jadi, kalau anda tersekat di dalam lumpur yang dalam atau hendak beraksi seperti sebuah 4x4 sebenar, kemampuannya pastilah terhad.
Selaku sebuah trak pikap moden, Navara Calibre didatangkan dengan transmisi automatik lima kelajuan. Kotak gear yang lancar itu mengagihkan kuasa daripada unit enjin diesel buatan Nissan yang terbukti boleh diharap.
Enjin bersesaran 2.5 liter itu disertakan bersama unit intercooler dengan Variable Nozzle Turbocharger (VNT). Ya, memang betul ia kurang berkuasa berbanding enjin sama yang dipasang pada model Navara 4x4. Lebih tepat lagi, kurang 30PS bersamaan catatan kuasa 144PS. Sementara tujahan torknya pula 356Nm.
Lebih ringan, menjimatkan
Nissan membuat talaan semula terhadap enjin diesel berkod YD25DDTi commonrail tersebut memandangkan Navara Calibre cuma sebuah jentera pacuan 4x2. Kekurangan kuasa itu bagaimanapun diseimbangkan dengan tubuhnya yang lebih ringan.

UNIT audio dan butang kawalan pendingin hawa yang mudah dioperasi.


Sebenarnya, Navara Calibre adalah 120 kilogram lebih ringan jika dibandingkan dengan varian Navara 4x4. Gabungan pacuan 4x2, kuasa yang sederhana dan kurang berat nyata memberi kesan atas penggunaan bahan api. Navara Calibre terbukti sebuah trak pikap asas yang menjimatkan minyak.
Apabila enjin dihidupkan, satu badan boleh bergegar. Bunyi enjin dapat didengar dengan jelas. Namun, sebaik sahaja ia meluncur di atas jalan raya, bunyi bising enjin dan angin semakin perlahan. Itu pun jika anda memandu dalam kelajuan yang mengkut had laju kebangsaan.
Apabila pedal minyak ditekan, anda akan dapati enjin melahu kuat sebelum kuasa terasa mula dihantar ke roda hadapan. Setelah mendapat momentum, Navara Calibre tidak ada banyak masalah untuk memotong atau mendaki laluan berbukit.
Ruang kabin trak pikap itu menawarkan rekaan papan pemuka yang sangat ringkas. Itu saya boleh terima. Cuma, aplikasi warna cerah pada keseluruhan ruang dalamannya memang tidak praktikal. Warna itu pastinya amat mudah kotor, apatah lagi kenderaan sebegini digunakan untuk tujuan kerja dan bukannya bersantai sepanjang masa.
Dilihat pada aspek keselamatan pula, jentera itu tetap dilengkapi dengan sistem brek ABS dan EBD. Tetapi sistem LSD (limited-slip differential) yang ada pada model Navara manual dan lebih berkuasa telah ditiadakan. Ia juga tidak dilengkapi dengan beg udara SRS dan lampu utama jenis xenon.
Jadi berapa harganya? ETCM menawarkan Navara Calibre pada harga RM89,900 seunit (di atas jalan termasuk insurans). Harga itu murah RM15,000 berbanding model Navara yang lain. Jumlah itu pastinya agak signifikan terutamanya bagi mereka yang mahu memulakan perniagaan.
Saya boleh katakan bahawa Navara Calibre mungkin pilihan terbaik untuk mereka yang sekadar mahukan sebuah pikap trak dan digunakan di bandar.



Bayangan Land Rover Defender baharu


MODEL DC100 sport dengan imej bebas, bumbung kanvas dan cermin hadapan boleh lipat.


TIDAK lama dahulu ada sebuah kereta, lebih tepat kereta itu dikenali dengan nama Proton Saga. Sejarah hidupnya bermula pada tahun 1985 dan sehingga kini masih lagi dijual di bilik pameran.
Sepanjang tempoh 26 tahun itu, hanya dua generasi yang diperkenalkan, generasi pertama ditamatkan pada tahun 2008 dengan pengenalan model baharu sepenuhnya. 23 tahun untuk sebuah model adalah suatu tempoh yang sangat panjang dan merupakan rekod yang saya fikir mustahil dapat dipecahkan oleh model Proton lain.
Begitu juga dengan pengeluar kereta nasional lain, memang tidak mampu terkejar rekod tersebut. Saya tidak pasti sama ada Proton Saga tersenarai atau tidak di dalam Malaysia Book of Records.
Walau bagaimanapun di arena global, produksi yang berlanjutan sehingga berpuluh tahun bukanlah perkara yang aneh. Sudah namanya ekonomi, selagi laris dan diminta oleh pasaran, selagi itulah wujudnya justifikasi kenapa ia tidak harus dihentikan.
Volkswagen Beetle misalnya diproduksikan selama 65 tahun bermula 1938. Antara contoh lain ialah Citroen 2CV yang dihasilkan selama 42 tahun dan Mini pula menjangkau 41 tahun. Kebiasaannya model-model yang malar segar sebegitu mempunyai teknologi yang ringkas. Maka, menjadikannya tahan lasak dan senang diselenggara.
Satu lagi contoh signifikan ialah Land Rover Defender. Model itu begitu banyak digunakan oleh agensi keselamatan terutama Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga digelar sebagai Black Maria.
Defender mula diperkenalkan pada tahun 1983 dan begitu dipercayai oleh pelanggan setianya. Jika tidak, mustahil agensi-agensi kerajaan yang lain seperti Kementerian Kesihatan dan Jabatan Pertahanan Awam menggunakannya sampai sekarang. Sedangkan banyak lagi opsyen lain terutama sekali daripada pengeluar Jepun.
Andai diperhatikan trend sekarang pula, Defender kini menjadi buruan peminat 4X4. Disebabkan kegilaan tersebut, harga terpakai model itu sudah pun berada dalam kategori mahal.
Untuk model gantian Defender, Land Rover telah siap membina dua buah model konsep iaitu DC100 dan DC100 Sport. Kedua-dua model itu ditampilkan buat pertama kali di Amerika Utara pada Pameran Kenderaan Los Angeles (LA) 2011 yang berlangsung pada 16 November 2011.
Land Rover membawa kedua model konsep itu dengan hajat besar iaitu untuk meninjau maklum balas pasaran serta kemungkinan untuk memasarkan kembali Defender ke pasaran Amerika Syarikat (AS).
Dengan mengambil ciri-ciri pada Defender lama seperti rugged, boleh dipercayai serta mesra pengembaraan, kedua-dua model DC 100 Concept dibina untuk mempamerkan potensi kebolehan famili Defender baharu nanti.
Berbeza dengan model pengenalan pada Pameran Kenderaan Frankfurt pada September lalu, model di LA nanti dipasangkan roda off road bersaiz 20 inci yang digabungkan dengan tayar all-terrain Cooper. Model itu juga turut dilengkapi dengan corong udara snorkel serta rak bumbung.
Model DC100 dihias dengan warna Heritage Blue pada badan dan Candy Weiss pada bumbung. Ciri-ciri rekaan yang menarik seperti overhang singkat bagi menampakkan pendekatan yang ekstrem.
Rekaan panel menegak, cermin hadapan yang hampir lurus dengan garisan bahu yang dominan serta wajah tradisi Defender dengan lampu bulat dan gril yang menonjol dengan winch juga diteruskan pada model ini.
Model DC100 Sport mengambil ciri-ciri utama DC100, tetapi menampilkan imej bebas dengan bumbung kanvas dan cermin hadapan yang boleh dilipat bagi menampilkan gayaan bersahaja California.
Selain ciri-ciri rekaan tersebut, DC100 mempunyai teknologi canggih seperti Terrain Response System untuk mengoptimumkan keupayaan kenderaan tanpa memerlukan pra-seleksi daripada pemandu.
Sistem Terrain-i pula mampu untuk mempamerkan peta pintar di dalam format 3D. Sistem itu boleh mengenal pasti bahaya dan akan mencadangkan laluan alternatif. Pada persekitaran bandar pula, sistem sama berupaya mengesan pejalan kaki dan bahaya dengan ketepatan yang tinggi.
Selain dua sistem tersebut, DC 100 mempunyai Wave Aid System yang menggunakan alat pengesan (sensor) sonar pada bahagian hadapan bampar dan cermin sisi bagi mengukur kedalaman air.
Seperti sistem Terrain Response, Wade Aid akan mengoptimumkan kemampuan kenderaan ketika melalui laluan berair dengan menuntup corong-corong pada badan, meninggikan kenderaan, memilih gear rendah dan memberi nasihat untuk kelajuan yang selamat.
John Edwards, Pengarah Jenama Global Land Rover berkata: "Defender sentiasa berada di hati jenama Land Rover. Ia melambangkan semangat boleh pergi ke mana sahaja.
"Cita-cita kami adalah untuk menghasilkan Defender serba baharu untuk pasaran global yang mengekalkan DNA asalnya iaitu lasak, versatil, tahan lama dan berkeupayaan. Pada masa yang sama, ianya akan dibangunkan bersesuaian dengan abad ke-21 dan keperluan generasi akan datang."


Mazda3 CKD


MAZDA3 masih boleh dianggap niche jika dibandingkan dengan model Civic atau Altis.


BERADA di Malaysia yang cukai kenderaannya cukup tinggi, berita mengenai harga kereta murah mesti mendapat perhatian meluas. Keghairahan orang ramai untuk ambil tahu pasti lebih memuncak sekiranya ia melibatkan jenama atau model-model kereta yang terkenal.
Ada beberapa inisiatif lazim yang diambil oleh pengeluar untuk merendahkan sedikit harga kenderaan yang mereka jual.
Selain usaha mendapatkan status 'kereta nasional' atau menjual model-model dengan spesifikasi asas, satu lagi cara paling popular (tetapi bukan mudah untuk dilaksanakan) adalah dengan memasangnya di dalam negara atau lebih mudah dipanggil CKD.
Program CKD boleh dilaksanakan sekiranya beberapa faktor dapat dipenuhi. Antaranya, pengeluar mendapati sesebuah model itu mampu dijual dalam jumlah tertentu pada setiap bulan. Jika jumlahnya terlalu sedikit, pelaburan yang dibuat mungkin tidak berbaloi.
Bukan itu sahaja, program CKD juga bergantung kepada keupayaan vendor-vendor tempatan untuk menghasilkan komponen yang menepati piawaian tinggi pengeluar induk. Kalau komponen yang dihasilkan asyik rosak sahaja, jangan harap ia boleh melepasi pagar kilang pemasangan.
Lagi satu, kualiti kenderaan yang dihasilkan mestilah par dengan standard kilang di luar negara. Namun, saya berpendapat itu bukan satu masalah besar. Sebabnya, kilang-kilang kenderaan di Malaysia pun sudah bagus dan canggih. Para pekerjanya juga berkemahiran.
Jika tidak, takkan Mercedes-Benz menghasilkan model S-Class di kilangnya di Pekan, Pahang. Sementara Volvo pula memasang sebahagian besar model yang dijualnya di pasaran tempatan di kilangnya di Shah Alam.
Itu belum lagi dicampur dengan pengeluar-pengeluar lain seperti Honda, Toyota, Nissan, Isuzu, Hyundai, Kia, Peugeot, BMW, Changan dan banyak lagi yang memiliki kilang masing-masing di seluruh negara.
Meriah juga industri automotif Malaysia rupa-rupanya. Walaupun ia agak jauh ketinggalan berbanding Thailand dan Indonesia berikutan polisi yang mungkin kurang menarik untuk membuatkan pengeluar terus melabur dalam kuantiti mega di negara ini.
Murah sedikit
Satu lagi kelemahannya, majoriti kenderaan CKD itu untuk pasaran tempatan dan bukannya diimport seperti yang dipraktiskan oleh Thailand dan Indonesia.
Biarpun bukan model pertama yang dipasang tempatan, Mazda pada awal tahun ini menawarkan pengguna Malaysia dengan model popularnya, Mazda3 CKD. Jentera yang hadir dalam varian hatchback dan sedan itu sememangnya dikenali dengan rekabentuk yang sporty.
Ya, harganya adalah murah sedikit berbanding unit yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun. Tetapi kualitinya tetap sama seperti apa yang dinikmati oleh pengguna di Jepun.
Baiklah, saya bukan hendak bercerita mengenai harga. Sebabnya, kalau sembang bab harga, sampai minggu depan pun tidak habis. Nanti semua orang mahukan kereta yang berkuasa, spesifikasi penuh, cantik, jimat minyak dan ada nilai jualan balik tinggi, tetapi harganya macam Myvi. Biar betul.
Sempena cuti Hari Raya Korban minggu lalu, saya memandu uji Mazda3 versi hatchback yang menjadi idaman ramai itu. Memandangkan semua orang mahu balik kampung, jadi lebuh raya Karak dan Lebuh raya Pantai Timur (LPT) jadi sesak. Jadi, terpaksalah saya memandu Mazda3 dalam mode perlahan sahaja.

INILAH butang kawalan gear secara manual yang dimaksudkan.


Berada di dalam kabin, Mazda3 menawarkan ambien memuaskan. Tempat duduknya yang bersalut kulit memberi keselesaan sewajarnya walaupun dihuni oleh lima orang penumpang bertubuh sederhana.
Unit itu hadir bersama aksesori tambahan. Maksudnya, ada sistem navigasi dan audio dengan skrin sentuh yang dipadankan dengan enam pembesar suara. Kualiti bunyi, bagus juga.
Berbanding dengan pesaingnya yang lebih senior seperti Civic dan Altis, Mazda3 telah menggunakan warna hitam untuk kabinnya sejak sekian lama. Selain nampak dan rasa lebih sporty, warna gelap juga membuatkan usia material dalamannya mampu bertahan lebih lama.
Sebagai sebuah jentera yang berorientasikan pemandu, posisi tempat duduknya ergonomik. Semua butang boleh dicapai dengan mudah. Suis kawalan audio dan tombol pendingin hawa tersusun atas rekaan papan pemuka yang nampak mahal. Tidak berapa tinggi? Jangan risau, laraskan sahaja (secara manual) tempat duduk pemandu sehingga anda rasa selesa.
Mazda3 cukup menjaga penampilannya. Rekabentuk luarannya dikatakan tidak jauh beza dengan apa yang dilukis oleh pereka bentuk ketika ia ingin dihasilkan dahulu. Baru memasuki generasi kedua, model yang dikenali sebagai Axela di Jepun itu memiliki hala tuju rekaan cukup berbeza dengan pesaing sekelasnya.
Perkadaran (proportion) rekaan hadapan dan belakangnya seimbang. Lampu hadapan yang tirus digabungkan dengan bampar dan gril radiator lebar. Sementara bahagian belakangnya menyerlah menerusi gugusan lampu dalam perumah berwarna jernih itu.
Rasanya, Mazda antara pengeluar yang benar-benar berjaya menjadikan lampu jernih nampak kena dan kelas pada setiap model keluarannya.
Mode pemanduan laju akhirnya dapat saya nikmati sewaktu perjalanan pulang ke Kuala Lumpur. Mengetahui reputasi Mazda, jentera itu memang tidak membuatkan anda berpeluh ketika mengambil selekoh-selekoh dalam kelajuan sedikit tinggi.
Kawalan sterengnya tepat, digabung dengan sistem suspensi hadapan dan belakang yang sedaya upaya membuatkan tubuh Mazda3 melekat di atas jalan raya.
Dari aspek kuasa pula, janaan enjin bersesaran 2.0 liter itu sudah memadai. Anda tidak akan berasa sakit jiwa mendengar enjin melahu kuat, tetapi tidak memecut selaju mana seperti yang biasa kita tengok pada kereta-kereta ‘racing’ di atas jalan raya.
Enjin berkod MZR itu dipadankan dengan kotak gear automatik lima kelajuan Activematic. Anda boleh menukar kedudukan gear secara manual, cuma paddle shifter pada Mazda3 agak pelik.
Biasanya tuil untuk menaik atau menurunkan gear terletak pada sebelah kiri atau kanan. Tetapi, Mazda3 memerlukan pemandu menurunkan kedudukan gear dengan menekan butang pada bahagian atas sterengnya. Sementara kalau hendak menaikkan gear pula, gunakan paddle shifter di belakang stereng itu seperti biasa. Keliru juga dibuatnya.
Apa pun, Mazda3 nyata boleh menjadi alternatif berpotensi jika anda mahu memiliki sesuatu yang lain daripada produk keluaran Honda dan Toyota. Cuma, ia mungkin ada sedikit kelemahan. Mahu tahu, pandu ujilah sendiri.



Monster untuk pasaran ASEAN


VALENTINO ROSSI turut hadir untuk memeriahkan majlis pelancaran Ducati Monster 795.


TAHUN 1992 menyaksikan pengeluar Ducati menayangkan jentera naked iaitu Monster 900. Pengenalannya menerusi Cologne Motor Show nyata mengejutkan industri motosikal pada ketika itu.
Pereka jentera bersesaran 904 cc itu ialah Miguel Angel Galluzzi. Menerusi Monster, Galluzzi berjaya merealisasikan konsepnya iaitu 'anda hanya memerlukan tempat duduk, sebuah tangki, enjin, dua roda dan hendal.' Ia dikatakan bukan sekadar sebuah motosikal tetapi sebagai satu gaya hidup yang lengkap.
Nama sebenar Monster bukan berasal daripada perkataan Inggeris. Sebaliknya,ia berasal daripada perkataan Mostro (dialek Bolognese) yang bermaksud raksasa (monster). Nama itu diberikan oleh pekerja-pekerja Ducati.
Sejak itu, hampir setiap tahun Ducati memperkenalkan varian-varian baharu Monster. Ketua Pegawai Eksekutif Ducati Asia Pasific, Mirko Bordiga menyatakan Monster mencatat jualan tertinggi model Ducati di seluruh dunia. Ia sebuah ikon dan memainkan peranan penting dalam sejarah Ducati.
Tarikh 10 Oktober, di hadapan pintu masuk pusat beli-belah Lot 10 di Kuala Lumpur, tersadai sebuah kotak kayu dengan logo Ducati dengan catatan pengumuman satu kejutan bertarikh 20 Oktober 2011. Kotak itu kemudiannya muncul pula di Seksyen 13 Shah Alam, Selangor sewaktu program Bikepalooza.
Ia sengaja ditempatkan di kawasan tumpuan ramai oleh Naza World. Tujuannya untuk membolehkan pengunjung mengintai apa yang ada di dalamnya. Ketika mengintai, hanya kelihatan lampu hadapan sebuah motosikal. Keseluruhan jentera diselimuti dengan sehelai kain. Itulah Monster 795.
Tanggal 20 Oktober lalu, model yang dinantikan itu akhirnya dilancarkan. Pelancaran jentera naked tersebut bukannya pelancaran seperti sebelum ini. Ia merupakan pelancaran global! Inilah model Ducati khas untuk pasaran ASEAN.
Enjin Desmodue 796

LAMPU hadapan dengan rekabentuk klasik.


Pelancaran disempurnakan oleh Pengerusi Eksekutif Bersama Kumpulan Naza, Datuk SM Faisal SM Nasimuddin, Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Naza, Datuk SM Zulkifli SM Amin, Naib Presiden dan Pengarah Komersial Ducati Motor Holding, Cristiano Silei, Ketua Pegawai Eksekutif Ducati Asia Pacific, Mirko Bordiga, juara dunia sembilan kali MotoGP, Valentino Rossi dan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen.
Bordigo menyatakan pemilihan Malaysia sebagai lokasi pelancaran adalah kerana negara ini memiliki ramai peminat Ducati dan perlumbaan MotoGP. SM Faisal pula optimis model baharu itu mampu menyumbang kepada peningkatan Ducati di negara ini.
Model bersesaran 803cc itu menggunakan khidmat enjin Desmodue 796 yang berupaya menjana kuasa dan tork maksimum masing-masing sebanyak 87 kuasa kuda @ 8,250rpm dan 78Nm @ 6,250rpm. Jeda servis Monster itu ialah setiap 12,000 kilometer.
Model itu sedikit berbeza dengan Monster 796. Antaranya ialah aspek ketinggian tempat duduk dan memiliki dua tempat duduk (model 796 hanya ada satu tempat duduk). Selain penggunaan double swing arm serta hendal 20 milimeter (mm) lebih tinggi. Ia sesuai untuk tunggangan dalam bandar-bandar di negara-negara Asia Tenggara.
Tugas menghentikan jentera naked itu diserahkan kepada dua set brek cakera pada roda hadapan dan belakang. Bahagian hadapan dilengkapi angkup empat omboh dan dua omboh pada roda belakang jenama Brembo.

EKZOS berkembar yang melengkapkan lagi penampilan Monster 795.


Meter instrumen Monster 795 berlatar belakang pencahayaan putih dan memaparkan pelbagai data. Antaranya ialah kelajuan, rev, masa, jadual penyelenggaraan, suhu minyak enjin, status minyak petrol, lampu amaran untuk tekanan minyak rendah, takat minyak, lampu membelok, lampu tinggi dan pemilihan gear neutral.
Sewaktu pelancaran model berkenaan, SM Faisal menyatakan terdapat lebih 1,400 pemilik Ducati di negara ini. Malah pengenalan varian Monster baharu pasti akan melonjakkan bilangan motosikal jenama Itali itu.
Buktinya, selepas hanya tiga minggu diperkenalkan, tempahan yang diterima sudah melepasi paras 200 unit. Bayaran pendahuluan hanya RM1,000. Harga bersih jualan Monster 795 ialah RM59,900. Ternyata ia jentera berkuasa tinggi yang mampu milik.







Pertama di Asia Tenggara



HONDA sememangnya suka mencipta sejarah. Inovasi-inovasi entiti yang dilahirkan oleh Soichiro Honda itu seringkali mengejutkan. Tidak keterlaluan juga jika dikatakan produk keluarannya mengubah bagaimana manusia melihat sesuatu teknologi.
Mahu bukti? Honda merupakan syarikat pertama yang berjaya memenuhi piawaian ketat emisi Amerika Syarikat (AS) tahun 1970 menerusi enjin CVCC. Enjin bersih dan menjimatkan minyak itu kemudian menjadi tunjang ke arah pembinaan model sedan Civic yang diterima hangat di pasaran dunia.
Robot humanoid Honda, Asimo pula membuatkan pemerhati teknologi dunia ternganga kekaguman. Dengan tinggi 130 sentimeter, generasi kedua Asimo nyata memiliki beberapa kemampuan baru yang signifikan.
Misalnya, ia mampu berlari selaju 9 kilometer sejam (sebelum ini 6 km/j), melompat mengguna sebelah atau kedua-dua belah kaki dan berdiri dengan stabil di permukaan tidak rata. Asimo juga boleh membuka penutup botol minuman dan menuang air ke dalam gelas.
Compact Renaissance Zero
Itu hanya sekelumit daripada pencapaian Honda. Kalau hendak ditulis semuanya, jadi buku sejarah Honda pula rebiu saya pada minggu ini.
Awal bulan lalu, pengedar dan pengeluar kenderaan jenama Honda di Malaysia, Honda Malaysia Sdn. Bhd. (Honda Malaysia) sekali lagi mencipta sejarah menerusi pengenalan model hibrid CR-Z. Kalau hendak tahu, CR-Z ialah jentera hibrid ketiga yang diperkenalkan oleh Honda Malaysia selepas model Civic Hybrid dan Insight.
Apa istimewanya CR-Z? Tidak dibina berinspirasikan kepada model hot-hatch popular Honda tahun 1980-an, Honda CR-X, CR-Z merupakan jentera hibrid pertama yang dipasang dengan transmisi manual enam kelajuan di dunia. Memang sports habis!

REKAAN kabin yang moden dan futuristik.


Honda Malaysia juga menjadikan Malaysia sebagai negara pertama di Asia Tenggara untuk menawarkan hibrid hot-hatch tersebut.
“Selaku perintis dalam memperkenalkan teknologi hibrid di Malaysia, kami berbangga untuk mengetengah satu lagi pilihan kenderaan hibrid kepada pengguna Malaysia. Selepas menyaksikan kejayaan model Honda Insight sejak dilancarkan pada tahun lalu, kami yakin dengan penerimaan teknologi hibrid yang kian meningkat di Malaysia, sekali gus mengambil keputusan untuk melancarkan CR-Z,” kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno.
CR-Z merujuk kepada “Compact Renaissance Zero” yang membuktikan komitmen Honda untuk kembali kepada asas dan menerima cabaran membina sebuah kereta kompak, tanpa terikat dengan nilai-nilai sebuah kenderaan hibrid tradisional.
Di pentas dunia, CR-Z telah dinobat sebagai kereta terbaik (Car of the Year, COTY) di Jepun untuk tahun 2010/2011 dan anugerah Kereta Hijau Terbaik pada tahun 2010 (2010 Top Gear Green Car of the Year) di United Kingdom.
Sistem Hibrid IMA
Ketua Projek Honda CR-Z, Norio Tomobe menyatakan jentera yang menawarkan keterujaan pemanduan itu sebenarnya dibina atas tiga nilai utama iaitu emosional, keterujaan dan pintar.

DILENGKAPI dengan beg udara hadapan dan sisi.


Konsep rekaan CR-Z secara efektif menggabungkan estetika sebuah kenderaan dengan imej bersih serta maju sebuah jentera hibrid. Selari dengan konsep keseluruhannya, rekabentuk CR-Z yang penuh gaya, aerodinamik dan seperti peluru itu memudahkan aliran udara untuk mengurangkan kadar seretan.
Kuasa pada CR-Z dijana oleh unit enjin 1.5L SOHC i-VTEC yang berupaya menghasilkan kuasa sehingga 114PS dan motor elektrik berkuasa 14PS. Di samping Intelligent Power Unit (IPU) yang sofistikated. Fleksibiliti Sistem Hibrid IMA membolehkannya digunakan bersama kotak gear manual enam kelajuan untuk pemanduan responsif.
Transmisi manual pada CR-Z juga dilengkapi dengan fungsi Hill-Start Assist (HSA). HSA mampu mengenal pasti darjah kecondongan dan meningkatkan keyakinan pemandu dengan membantu mengelakkan kenderaan daripada terundur ketika hendak memulakan perjalanan di laluan berbukit.
Demi meningkatkan lagi pengalaman pemanduan, CR-Z menjadi model pertama yang menampilkan Sistem Pemanduan 3 Mode (3-Mode Drive System) Honda yang versatil.
Sistem itu membolehkan pemandu memilih dan menukar mode dengan mudah berdasarkan kepada gaya pemanduan dan situasi jalan raya.
Tiga mode pada CR-Z mengubah maklum balas pendikit, stereng, pemasaan melahu ketika berhenti, kawalan suhu dan tahap bantuan yang disediakan oleh Sistem Hibrid IMA. Mode-mode individual itu juga ditunjukkan menerusi nyalaan lampu berwarna pada gelung Illuminated Advance Sports Meter.
Dari segi standard keselamatan, CR-Z serba baharu dinilai sebagai salah sebuah kereta paling selamat di Jepun pada tahun 2010 apabila dianugerahkan dengan enam bintang dalam penarafan JNCAP.

REKAAN luaran CR-Z yang mementingkan aspek aerodinamik.


CR-Z dilengkapi dengan Vehicle Stability Assist (VSA) yang menawarkan pemanduan lebih stabil dan mantap. Sementara kerangka tubuh Advanced Compatibility Engineering (ACE) pula meningkatkan tahap perlindungan. CR-Z turut menepati Keperluan Impak Pejalan Kaki (Pedestrian Impact Requirements) yang membolehkan kecederaan kepala dan dada pejalan kaki diminimumkan jika berlaku kemalangan.
Ueno turut menyambut baik pengumuman kerajaan Malaysia dalam Bajet 2012 baru-baru ini untuk meneruskan pengecualian sepenuhnya duti import dan eksais ke atas model-model hibrid hingga Disember 2013. Sebab itu jugalah CR-Z dapat ditawarkan pada harga yang cukup kompetitif. Lebih tepatnya, RM115,000 seunit.
CR-Z hadir dalam warna putih sahaja. Honda Malaysia menyasarkan jualan sebanyak 100 unit CR-Z menjelang akhir tahun 2011. Maklumat lanjut, sila hubungi nombor Honda Toll Free di talian 1-800-88-2020 atau layari laman web: www.honda.com.my
Mahu tahu bagaimana karekter pemanduan CR-Z, tunggu laporan saya selepas memandu ujinya di Tokyo, Jepun hujung bulan ini.